torsdag 16 april 2009

Gåfotboll dödar sporten!

Äntligen har jag fått vatten på min kvarn! Jag har vid många tillfällen när jag suttit nere på Plainkitchen och tittat på fotboll tillsammans med miná fotbollsvänner sagt att de här är gåfotboll, spelarna måste röra sig mer, springa sig fria och bli spelbara, men som oftast ser man dem inte göra det och man blir frustrerad. Varför dem inte gör det är enligt min teori att dem orkar inte, det skulle inte klara av att spela 90 minuter om dem skulle göra det, undantaget är Manchester United, ett mer rörligt lag finns inte, och varför vinner dem som oftast??? Och nu läser jag med glädje i G-P att vår ärkeängel Torbjörn Nilsson som numer är tränare i Göteborg FC i damallsvenskan har sagt följande i en programförklaring för drygt ett år sedan och som tidningen skriver "lät lika kul som ett anförande på revisorernas årsmöte fotboll är en löpsport, det skulle tränas löpning, benen skall bli starkare, tyngdpunkten lägre, balans och bättre bollkontroll" Kan inte sägas bättre, men jag tror många tränare inte har fattat detta! Kolla nu på Göteborg FC två vinster på raden! Och jag vet av egen erfarenhet, när jag spelade handboll i Västra Frölunda, på den tiden då Glenn Hysén spelade i konkurrentlaget Warta, hade vi en tränare som heter Lars-Erik Säll och han älskade löpning och det fick vi erfara för att varje måndag var det löpning i Delsjöterrängen allt från 7,5-15 km och sedan var det ju handbollsträningarna på det och vi var nog inte så mycket bättre handbollsspelare än andra lag på den tiden, men vi vann i stort sett allt och var bland de fyra bästa lagen i Sverige och det var tack vare att vi orka springa, vi blev inte trötta när de andra blev det. Det var på det sättet vi vann de flesta matcher! Nä, jag tror att många elitfotbollsspelare har för dålig kondition helt enkelt! Tack Torbjörn, äntligen någon med auktoritet som sätter fingret på problemet och gör att min tes håller!

Inga kommentarer: