tisdag 15 september 2009

En skön septemberdag

Jag tog mig ut i det soliga septembervädret. Cyklade ner mot hamnen och stannade till vid Stenpiren, satt där en stund och såg solen blänka i vattnet, båtar kom och gick och jag började tänka på hur hamnen har somnat av, för vad jag har hört var det en febril verksamhet här för sådär 70 år sedan, en levande hamn, nu är det ett minne blott. Götaverken, eller Damen som det nu heter gör så gott de kan för att hålla liv i en svunnen epok. Här lite bilder från min mobilkamera.
.
Jag cyklade vidare längs med Göta Älv, förbi Stena kolossen ner mot Klippan och tillslut Sjöbergen, ett paradis i Göteborg en sån här dag. Solen ligger på och steker det är nästan vindstilla segelbåtarna har järngenuan på, på väg in mot Lilla Bommen. Jag sätter mig sådär lagom långt upp i bergen med en magnifik utsikt och bara slappar, det är gott! Och det kan bli fler sådana här utflykter de kommande dagarna för att SMHI har lovat fortsatt soligt och varmt väder! Det gillar jag!
.

4 kommentarer:

cosmo sa...

en bra dag m a o!

Drake sa...

fina bilder

Anonym sa...

Fin cykel och fina bilder.
Jag gillar Sjöbergen, ett tag var jag där väligt mycket.

Rustan sa...

Kommer du ihåg Cosmo när vi satt där med termosar och mackor, vid Röda Sten och det skulle minst vara 4 minusgrader annars var vi inte där?!