onsdag 11 september 2013

Copenhagen Jazz 2013


Det är söndag 7 juli och jag har tagit tåget ner till Köpenhamn för att återigen få vara med och uppleva Copenhagen Jazzfestival i dagarna fyra! Här har jag just ankommit till mitt hotell Löven på Vesterbrogade.


Och vad jag inte visste var att jag hade denna fina kyrkan utanför mitt fönster! Vackert, men inte så vackert när kyrkklockorna började föra ett fasansfullt oväsen klockan 8:a på morgonen.


Och så började det hele.......många band blev det!







Och jazzen spelades lite här och var runt om i stan, här ovan är från Huset, nära Rådhusplatsen och Ströget.


Vaknar upp till en strålande solig dag! Jag vandrar runt på stan i Jazzens tecken!



Så underbart enkelt och så bra musik på det! Köp en öl och slå dej ner på marken och lyssna! Här till vänster på gitarr Mikkel Nordsö, en av Danmarks störste gitarrister vad gäller jazz, folk å rock!



Ett av mina favoriställen som jag alltid återkommer till, för att.....


....att äta Hakkeböf, med den lille till!! Syveränt gott!! :-)


Mikkel Nordsö igen, här med bl.a andra den kände danske musikern Aske Jacoby på Drop in!



Och vem stötte jag på nere vid Nyhavn om inte Michael och hans mamma Layla! Vi bestämde oss för att ses lite senare på kvällen.


Me, myself, I!




Lite off från Ströget och Nyhavn, hittade jag det här stället!




Äta måste man ju hinna med också, härlig kalvfilé med svampsås!


18-åringar som jazzade loss, de firade tioårsjubileum, som de sa och man visste inte riktigt vad de skulle spela eller vad som skulle ske, liksom! :)


"Hemma" på min gata, ju!! Och cyklar, cyklar, överallt dessa cyklar!



Då var det dags att träffas igen! Vi var först på Mojo Blues bar och hörde på Brassbandet du ser här ovanför, men sedan gick vi vidare till en bar och drack öl och avslutade med GT!


Det var i alla fall fall fint på toaletten!


Och Michael och jag rumlade runt bland kuddarna i den stora breda sängen som var uppställd i baren, populärt ställe! :-)


Ja, då var det slut för denna upplaga av Copenhagen Jazz för min del......


....och det var bara att ta tåget hem igen! Men jag kommer åter nästa sommar var så säker på det!!
Videos från ett par spelningar går att se på min youtube, www.youtube.com/rulle2008





Inga kommentarer: