onsdag 6 maj 2009

Internet eller pappersblaska?
















Jag har inte köpt en papperstidning på, ja vet inte hur länge! Men igår då man fick en reseguide om London på köpet vid köp av ett ex Aftonbladet slog jag till! Och till min förvåning var det ganska trevlig läsning i denna upplaga, med krönikor av bl.a. Andres Lokko om att det nu är 30 år sedan Tatcher tog över den brittiska politiken och hur många musiker plötsligt fick något att skriva om och ljuv lyrik uppstod, t.ex. Morriseys "Margaret on the guillotine. Billy Bragg är en annan. Jag menar med det här vad hittar man sådana här härliga krönikor på nätet, okej, det vimmlar ju om bloggar, men vem orka leta upp alla?! Tidigare kändes kvällstidningar som rena skvallerblaskor, men kanske något är på gång, va´ vet ja, men för att rädda kvar pappersblaskan kanske de behöver hyvsa till sig, t.ex som gårdagens Aftonbladet, med bra artiklar. Även den här va bra, en recension av Bards och Söderqvists nya bok Kroppsmakarna av Ann-Charlott Altstadt. För tidningarnas nätupplagor har ju aldrig något mer än sensationsläsning att bidra med och om man nu som jag och många med mej nu bara surfar runt på dessa nätupplagor, så känns det ju som om man missar nåt, eller? Och vem är det som läser papperstidningar idag??? Får nog göra några försök till, alltså köpa några ex. till innan jag beslutar att lägga ner pappersblaskan helt och hållet!

1 kommentar:

cosmo sa...

tidningarnas chans att överleva är just att gå på djupet antingen via krönikor eller debattartiklar. Tidningar kommer alltid att finnas i en eller annan form - risken är väl att de blir allt för unika och får en allt mindre men mer sofistikerad läsekrets. Alla tidningar lever ju på annonser och att ha en bra nättidningen ger ju bra annonsintäkter. Aftonbladet tjänar mer på sina nätannonser än pappersannonser. "Pappersannonser" kommer att minska - man når fler via nätet. Att då ha en politik som befrämjar och understödjer just papperstidningen blir därför viktigt. Det statliga tidningsstödet minskar ju successivt för varje år och de små tidningarna kommer väl med all sannolikhet att gå under om de inte nischar sig rejält. Sen finns det ju alal dessa gratistidningar. Dte som är bra med dem är ju i alla händelser att de som normalt aldrig skulle ha läst en "dagstidning" läser en sådan åtminstone. Inte minst gäller det ungdomar. Därför hylalr jag gärna Metro m fl för den insatsen....