torsdag 26 november 2009

Den gamla stammen!

Och då tänker jag på generationen innan mig, det kan alltså vara gamla männskor som är i åldern 70-90 år såsom min mamma. Dessa männskor var tacksamma, gjorde/gör sin dagliga gärning utan att dom kände att de måste ha någon credit för det. De har stolthet, men det har min och generationen under mig glömt bort, känns det som, var finns respekten?. Det var dom som byggde landet och vad fick dom för det? Jag kom att tänka på det här när jag var i tvättstugan idag och träffade en gammal gumma och hennes dotter? Jag fick låna lite tid av deras tvättid så jag kunde tvätta rent lite kallingar och t-shirts, en sån där nödtvätt för min del. Det var inga problem bara jag kunde vänta en timme, okej, inga problem, sa jag! Väl ner för att hämta upp min tvätt är golven sådär nästan torra, den gamla gumman och dottern? har spolat och tvättat av golvet efter att ha använt tvättstugan och jag kan påminna mig att jag träffat den här gamla gumman tidigare i tvättstugan och då var det likadant, rentvättade golv! Vem av oss i min generation gör det?, tvättar golven efter att man använt tvättstugan? Nä, ingen, alla förlitar sig på att fastighetsvärden har någon städare som gör det nån gång i månaden! Och jag tänker lika dant! Vi är en förslappad generation vad gäller att hålla ordning och reda, göra det själv utan kostnad finns inte, och varför bry sig, någon annan får väl göra det, så är det och kommer att förbli! Och den gamla gumman gör inte det här för att hon är mindre intelligent eller smart som det heter idag. Nä, hon är skarp och har sina förmaningar men på ett rätt sätt liksom. Hon är uppfostrad, hon har medmänsklighet, hon är en av oss alla andra. Och jag ger henne all min respekt, hon är värd det!

Kvällens middag bestod av fläskkotletter med rotfrukter och broccoli. De möraste fläskkotletter jag ätit på mycket länge! Mums! Inga kolhydrater här inte!
.

Inga kommentarer: