söndag 15 september 2013

Några dagar i Hufvudstaden!


Det är måndagen den 5:e augusti och jag sitter på ett X2000 tåg på väg till Stockholm, målet är att se AIK mot Manchester United imorgon tisdag 6 augusti på Friends Arena!


Och efter dyga tre timmar glider jag in på Stockholms centralstation, resan har gått bra, inga intermezzon!


Jag tar mej vidare med tunnelban till Slussen där jag skall ta buss 747, tror jag det var, ut till Värmdölandet!


Väl hemma hos Hasse och Ammie som bor i Gustavsbergpmrådet bestämde vi oss för att åka till Bullandö Krog och äta. Vi satt vid bordet jämte Lage Larsson, ni vet han SVT meteorlogen och hans fru! Även en viss skådis Krister Henricksson var där denna kväll. Kändistät ställe, då även Börje Ahlsted brukar synas till här, enl. Hasse.


Jag intog kalvfärsbiffar, potatismos, råröda lingon samt en fantastisk god kantarellsås. Men Hasses flankstek tog nog priset denna kväll, vilket mört kött och ändå genomstekt! Ammies fisksoppa var också god, sa hon. Du blir aldrig besviken på maten på Bullandö Krog, det var andra gången jag åt här!


Tisdagförmiddag och Hasse och jag tar bussen in till Slussen för vidare färd med Djurgårdsbåten från Skeppsbrokajen. Vi hamnade på Djurgårdsbron sjöcafé för en lunch och efterföljande GT!


Senare på eftermiddagen träffade vi Hasses kompis Seppo, vi laddade med några pilsner på Carlsbergsbaren på Friends Arena och så var då matchen igång. Matchen hade vänskapskaraktär och AIK tog ledningen med 1-0 i första halvlek. United kvitterade strax efter halvtidsvila och 1-1 stod sej matchen ut! Det här var målvakternas match många fina räddningar av bägge lagens målvakter.


Det var första gången jag satt ihop med två AIK:are på en match, men vi satt i "neutral" zon och inte i AIK klacken som tur var. Hasse och Seppo är ganska snälla också fastän dom är AIK:are! :-)


Jag var ju bara tvungen att fråga om jag fick ta en bild på denna härliga gamla dam och det gick bra! hennes stora idol är...ja, just det och hon har följt honom i många år nu! Gott att höra!


På pendeln in till stan var Seppo lyrisk då han hade köpt en Daniel Stjernströmtröja utanför arenan, jag satt en bit ifrån honom på tåget!!


Vi tog oss till O´Learys i Gamla Stan för jag hade fått reda på att Norska och Svenska Unitedfans var där. Och visst var dom där. Här är Åke från Göteborg och "ÖrebroMicke". Mr. United himself Berra från Göteborg var ju såklart även han där!


Och kvällen till ära hade MUSS-klubben bjudit in Lee Martin till träffen före och efter matchen på O´Learys. Och Seppo var ju bara tvungen at trycka hans hand. Lee Martin avgjorde FA-cupfinalen för United i omspelsmatchen mot Crystal Palace 1991(om jag ine missminner mej). Även Jesper Blomqvist hade varit där på träffen innan matchen.


Här två vackra norska Unitedfans och i mitten redaktör´n för Unitedsupporten, även han norsk! Vi fick sedan skjuts av "Big Willy" som körde Hasse, Seppo och mej till en kareokebar vid Sveavägen. Vi var där över en öl sedan ringde Seppo upp sin finske taxivän som körde hem oss till Gurraberg för 400 pix!


Och jag får väl erkänna att även jag var ju tvungen att ta ett snack med Lee Martin och krama om honom!


Jag drog från Hasse och Ammie vid lunchtid på onsdagen och tog mej till Fotografiska. Vilket underbart ställe, kolla den här utsikten!


Jag ville se en av mina favoritfotografer Helmut Newtons utställning, sist jag såg hans utställning var i Hasselblad Center då han hade en utställning där i samband med att han emottog Hasselbladpriset det året!


Härliga bilder och jag hann med att se andra utställningar också, tiden rann iväg och jag fick tillslut bråttom för att hinna med tåget hem till Göteborg igen! Jag tackar Ammie, Hasse och Seppo för trevligt umgänge. Och Hasse ser jag snart igen då han och Malla kommer ner till Götet för en seglingshelg om några veckor!

Inga kommentarer: