tisdag 8 oktober 2013

Höstdagar i Stockholm!


Fick erbjudande att flyga billigt till Stockholm med mitt "nya" flygbolag Norwegian. Efter att ha tagit flygbussen till Landvetter fick jag reda på att planet var 30 minuter försenat. Skäl nog för att ta en kall en! :) Idag är det torsdag 3 oktober, 2013.


Fick lärt mej lite om Litauens ölkultur när jag läste ett resemagasin ombord!


Ur samma tidning, intressant!


Planet landade snyggt och nu börjar kvällen närma sej! På Arlanda flygplats.


Jag hade hyrt ett enkelrum på Inter Hostel på Kammakargatan, världens minsta rum kändes det som! Men det var okej, skulle ju bara sova där!


Tog mej ut på stan och via tunnelbanan till Medborgarplatsen och "Skrapan"! Där längst upp på 25:e våningen ligger denna fräcka restaurang.....


....och Himlen därtill.


Fredag förmiddag och jag är ute och strosar runt på stan.


Sådär kvart-tjugo över fyra träffade jag Malla min gamla vän vid Gamla Stans tunnelbanestation. Han hade jobbat färdigt för veckan. Vi gick förbi denna kusin? restaurang till den vi har på Linnégatan??


Jag ville upp i höjden igen. Vi hamnade på afterwork på Eriks Gondolen.


Snacka om fin utsikt!


Eller hur?


Katarinahissen var ur funktion så vi fick ta en annan hiss upp, nere vid Eriks vinbar med korv och bröd kök


Me myself, I!


Hasse och Malla!


Vi tog oss ner med hissen och gick över Slussen till ett thaihak för en pilsner....


....med Seppo som dök upp. Hasse och Seppo skulle på Hovet och se AIK mot Luleå.


Malla och jag gick vidare över bron till Gamla Stan. Det händer mycket på Blidösundsbåten.


Vi hamnade på Restaurang och pub Wirströms på Stora Nygatan. En numera irländsk restaurang och därför beställde vi in Shepherds Pie....god lammsmak, men kryddfattig!


Och vi provade på den här gamla godingen...smakade bra!!


Ett trevligt vattenhål i Gamla Stan, härliga källarvalv!


Kvällen till ära var det spelning pågång! På scen Edit Strindberg & Co.


Bra, soft och skön musik med duktiga musiker!


Vi gick sedan vidare till Lilla Nygatan och Sankta Clara som där det ikväll var bluesjam. Många duktiga musiker var där denna afton!


Josh Thorne, tror jag han heter var med i ett par låtar med sin sköna sång!


Och även Lisa Lystam här med Chuck Anthony var där och jammade!


Värden själv för kvällen, Per Ängkvist gick upp och lirade här tillsammans med Jack Ekeland på gitarr, Tommy Moberg på trummor och sång, Urban Hed på kontrabas och Andrea Ängkvist Resch på piano.


Härligt att se Per in action! Det var första gången det hände att han spelade liggandes på rygg på golvet, sa han i alla fall!! :)


Sen när det var stängningsdags på Sankta Clara han jag precis med att ta tunnelbana innan den stängde. Malla hade fått gå lite tidigare för att hinna med sista bussen ut till Tyresö från Gullmarsplan.


Gick Vasagatan fram till mitt nattfavvoställe. MAX hamburgeri! Kvällen till ära så jobbade den sötaste servitrisen i stan, med det där härliga smittsamma leendet, jag blev glad och mätt!


Nu var det lördag och dags för en dusch innan träff med Malla igen!


De hade humor i alla fall på det här ryssägda hostellet!


Malla kom förbi och hämtade upp mej med sin fina BMW, eller som Hasse säger "pizzaracer"! Vi tog oss ut till Ladugårdsgärdet och nästan Kaknäs.


Vi skulle till Sjöhistoriska muséet, för där......


....var det en utställning om och med Peter Norlin, denne store segelbåtskonstruktör som bl.a. ritat Mallas gamla segelbåt, en Scampi..


Och alla dessa Albinbåtar han ritade.



Det var riktigt skoj att ha fått se den här utställningen, har vetat om den sen tidig sommar och den slutar i oktober!


Och det bjöds på lite annat smått och gott på Sjöhistoriska, vi passade på att gå runt och kika lite.



Och den här sa Malla att han hade åkt med många gånger!



En Göteborgare, den var jag ju tvungen att plåta, eller hur?! :)


Vi åkte sedan ut på Djurgården och här Biskopsuddens marina.


"Partybåten" på väg hem!


Vi gjorde ett stopp vid Djurgårdsbrunns kanalen! Måste erkänna, jag älskar hösten!


Malla och jag åkte till Katarina kyrka och kyrkogård för att se Anna Lindhs och Cornelis gravar. Vi hittade inte nån av dom. Malla åkte hem till Tyresö och jag gick till Honey Honey på hörnet Östgötagatan och Foklungagatan på söder och kolla de fotboll på tv!


Jag hade tidigare på dagen köpt boken om Dregen skriven av författaren Tore S Börjesson. Jag skrev ett meddelande till Tore på FB om att jag satt på Honey Honey och hade köpt boken, frågade om han kunde komma förbi och signera den? Han bor ju på Kocksgatan alldeles intill. Och till min stora förtjusning gjorde han det!! Jag blev jätteglad och bjöd på en pilsner! Riktigt kul faktiskt! Tack Tore! :-)


Jag fick sedan lite bråttom då jag skulle se den sena PL matchen, Sunderland mot United på O´Learys i Gamla Stan.


Väl där mötte jag MUSS kompisar här är från vänster Anna, Majd, Rune och Sushant. Manchester låg till början under med 1-0 men kunde tillslut vinna med 2-1, som tur var!!


Anna här med både hemma och bortatröjan.


Jag gick efter matchen vidare, här är jag utanför min favoritkrog, ja, jag gick aldrig in för jag skulle till...


.....Wirströms igen! Ikväll spelade Mona Johansson Band!


Och det blev ännu en kväll med skön musik! Mycket bra musiker. Jag stötte på Mona och Lennart som spelar gitarr i bandet(han i hatten t.h.) på Sankta Clara på fredagskvällen. En låt, Death Letter går att se på min youtube. www.youtube.com/rulle2008


Klart trevligt ställe det där Wirströms med blandad publik och trevlig interiör!


Natten var här igen och jag tog återigen tunnelbanan hem och gick upp till min lilla cell!


Jag kände mej nöjd med dessa dagar i vår hufvudstad och allt som hänt under dessa dagar, så det var bara att småleendes luta sej tillbaka och somna in!


Fick gå upp ganska tidigt och ta mej ut till Arlanda, rätt smidigt om än dyrt! Tack Malla och Hasse att ni hade tid för lite umgänge och till Tore S, MUSS-gänget, Per, Jack och alla andra på Sankta Clara och Wirströms! I´ll be back, for sure!! :-)

Inga kommentarer: